W piątkowym posiedzeniu uczestniczyli: Jacek Marusiński, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie oraz upoważniony przez przewodniczącego Rady Miasta Piotrkowa Mariusza Staszka, wiceprzewodniczący Mariusz Maciołek.
RIO uznało, że zapisy uchwały są nieprecyzyjne, budzą wątpliwości co do zasad ustalania wysokości opłaty oraz naruszają ustawowy zakres kompetencji rady - czytamy na internetowej stronie Urzędu Miasta w Piotrkowie.
Zdaniem RIO, Rada Miasta w zapisach przekroczyła swoje kompetencje wynikające z ustawy o opłatach i podatkach lokalnych. Organ stanowiący nie jest upoważniony do regulowania zasad zaniechania poboru opłaty targowej, lecz jedynie do ustalania zasad jej pobierania.
Zastrzeżenia budzą zapisy uchwały. Brak jest jasnych zasad ustalania stawki opłaty targowej – nie wiadomo, czy podstawą ma być powierzchnia w metrach kwadratowych, czy opłata za pojazd.
W wyniku podjętej uchwały, a co za tym idzie decyzji RIO, od 1 stycznia 2025 roku nadal obowiązywać będą dotychczasowe, wyższe stawki opłat targowych.
Gdyby radni 28 października nie zdjęli z porządku obrad sesji Rady Miasta uchwały zaproponowanej przez prezydenta miasta – mimo pozytywnych opinii komisji – kupcy od stycznia płaciliby mniejsze kwoty – podsumowuje całą sytuację, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta Jacek Marusiński, który uczestniczył w obradach RIO.
Zgodnie z wymogiem ustawowym wszystkie uchwały jednostek samorządów terytorialnych dotyczące podatków i opłat lokalnych trafiają do oceny przez RIO. Omawiana uchwała o opłatach targowych nie była jedynym przeanalizowanym aktem prawa lokalnego na posiedzeniu Kolegium 27 grudnia 2024 roku. W życie wchodzi uchwała o zmianie inkasenta, którym na wszystkich targowiskach od 1 marca 2025 roku będzie ZDiUM,.
Jak powiedział nam wiceprzewodniczący piotrkowskiej Rady Miasta, projekt uchwały miał na celu poprawę sytuacji finansowej handlujących w Piotrkowie. Zakładał zniesienie opłaty za pojazd przy stoisku oraz próbę zrównania stawki za metr kwadratowy powierzchni stoiska.
Posiedzenie trwało trzy godziny w pełnym składzie czternastoosobowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Konieczna jest dobra wola osób zarządzających naszym miastem, a nie postawa, że to osoby składające projekt uchwały mają tłumaczyć błędy obecnej uchwały, decyzje prawne dwóch uchwał zaopiniowanych na sesji i brak woli, aby zrobić coś dla mieszkańców - kupców. Większość wpływów z opłat targowych pochodzi z prywatnego targowiska, a miasto nie ponosi z tego tytułu praktycznie żadnych kosztów – powiedział w rozmowie z nami Mariusz Maciołek.
Wiceprzewodniczący Rady Miasta dodał, że będą podejmowane kolejne kroki w tej sprawie.
Przypomnijmy, że w październiku prezydent Juliusz Wiernicki zaproponował nowe, niższe stawki opłat targowych. Projekt zakładał również zróżnicowanie opłat i podzielenie ich na kategorię: za powierzchnię do handlowania i za parkujące samochody. Pomimo pozytywnych opinii komisji RM, część radnych zawnioskowała o zdjęcie tej uchwały z porządku obrad.
Zaproponowana na kolejnej sesji wersja uchwały przygotowana przez radnych, pomimo zgłaszanych na sesji przez dyrektora ZDIUM uwag, została przegłosowana.